Nowoczesna Grafika Komputerowa - kurs zaawansowany
dane organizacyjneprzedmiot studiówkandydaciprogramharmonogramkomunikaty

2020-02-25
Trwają zapisy na edycję rozpoczynającą się w semestrze letnim 2020.

~czytaj więcej
przedmiot studiów
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRZEDMIOTU STUDIÓW
Grafika komputerowa staje się powoli jedną z głównych dróg wykorzystania komputera, wszystko jedno czy jest to stacja robocza, stacjonarny PC, notebook, tablet czy smartfon.

Gwałtownie zwiększająca się dostępna moc obliczeniowa (smartfony zaczynają mieć 8-rdzeniowe procesory), efektywny rozmiar monitora (5.8” wyświetlacz iPhone X), moc karty graficznej nawet w nisko-budżetowych komputerach typu PC, wszystko to umożliwia gwałtowny rozwój grafiki komputerowej. Ma to miejsce nawet w laptopach, które stają się wielordzeniowe, coraz lepiej „radzą sobie z grafiką komputerową” i w efekcie coraz częściej wykorzystywane są do oglądania filmów HD i do gier z rozbudowa-ną scenerią 3D o rozdzielczości HD.

Kolejnymi czynnikami sprzyjającym rozwojowi grafiki komputerowej jest rozpowszechnienie się względnie mocnych i względnie tanich komputerów w firmach, domach, szkołach podstawowych i średnich, co powoduje, że grafika komputerowa staję się naturalną i atrakcyjną drogą wykorzystani komputera w dydaktyce, w pracy zawodowej (systemy CAD, CAM, CAE) i wreszcie przemyśle rozrywkowym, spotach reklamowych opartych na animowanej grafice 3D czy realistyczne gry 3D.

Wartym podkreślenia jest rozwój grafiki komputerowej na poziomie smartfonów, gdzie grafika komputerowa wykorzystywana jest dla aplikacje takich jak GPS, pogoda, gry, strony WWW. Wiele systemów oprogramowania do tworzenia nowoczesnej grafiki adresowane jest już nie do „zawodowego informatyka”, ale do zwykłego użytkownika komputera. Systemy nowej generacji takie jak Maya, 3D Studio, etc. posiadają już wbudowane oprogramowanie do symulacji najważniejszych zjawisk fizycznych (aby ułatwić tworzenie realistycz-nych animacji) i ten rodzaj oprogramowania gwałtownie się rozwija. Pozwala to np. na wykorzystanie animowanej grafiki komputerowej w dydaktyce szkoły podstawowej i średniej.

Rynek gier komputerowych jest tak potężny, gwałtownie rośnie, że można uznać tą tendencje za trwałą. Dla ilustracji, nowoczesny serwer renderujący SGI Prism oparty jest na odpowiedniej konfiguracji współpracujących kart graficznych stosowanych w PC – a nie jak by się mogło wydawać na własnej, specjalnie zaprojektowanej graphics pipeline.

W tej sytuacji nowoczesna grafika komputerowa staje się wielowątkową złożoną dyscyplina, w której potrzebna jest wiedza poczynając od architektur procesorów i kart graficznych, poprzez systemy programowania (stającymi się powoli generatorami programów) aż do wiedzy na temat dynamiki obiektów i zjawisk przyrody.

Efektem ubocznym tych tendencji jest to, że uczenie grafiki staje się powoli coraz droższe, wzmaga coraz lepiej wyposażonych laboratoriów i zespołów wykładowców, którzy zespołowo dysponują wiedze potrzebną dla tworzenia nowoczesnej 3D animowanej grafiki komputerowej.

Powstanie przy Katedrze Informatyki Stosowanej w roku 2005, dzięki wspólnemu wysiłkowi wielu osób, Laboratorium Nowoczesnej Grafiki Komputerowej będące podstawą prowadzenia zaawansowanych studiów magisterskich drugiego stopnia o specjalności Grafika Komputerowa pozwoliło na podjęcie wyzwania jakim jest uruchomienie na wysokim poziomie Studiów Podyplomowych Zaawansowana Grafika Komputerowa. Jest to przypuszczalnie aktualnie najnowocześniejsze dydaktyczne laboratorium grafiki komputerowej w Polsce.

Bazą Laboratorium jest odpowiednio przebudowana (klimatyzowana, stopniowane zaciemnienie) sala z bardzo nowoczesnym sprzętem komputerowym zaprojektowanym lub dobranym dla potrzeb uczenia studentów zaawansowanej grafiki komputerowej. Laboratorium posiada np. skaner 3D firmy Roland, wykłady i pokazy odbywają się poprzez rzutnik Full HD. Na wyposażeniu laboratorium znajduje się dobra kolorowa drukarka laserowa i skaner 3D firmy Roland.

Uczestnicy kursu będą używali licencjonowany software firmy Autodesk uważany za wiodące profesjonalne systemy dla realizacji animowanej grafiki 3D. Oprogramowanie to zainstalowane jest na odpowiednio zaprojektowanych komputerach klasy PC z nowoczesnymi kartami graficznymi. Każdy PC jest wyposażony w tzw. spaceball. Oprogramowanie renderujące w przypadku poważniejszych prac komercyjnych (ze względu na wymaganą moc obliczeniową) powinno już być uruchamiane na profesjonalnych stacjach roboczych, lub stosując distributed rendering na tzw. „farmach PC”. W planie Studiów na zakończenie przewidziany jest pokaz takich obliczeń.
Więcej informacji o laboratorium można znaleźć tutaj.

Studia Podyplomowe Zaawansowana Grafika Komputerowa trwają 2 semestry.
Celem kursu jest praktyczne nauczenie jak na profesjonalnym poziome realizowana jest nowoczesna animowana grafika komputerowa 3D. Grafika komputerowa osiąga obecnie oszałamiający poziom w grach komputerowych, spotach reklamowych, filmach i aplikacjach uruchamianych na super-drogich stacjach roboczych. Docelowo grafika taka zmierza już w stronę Virtual Reality. Oczekujemy, że najbliższych latach nastąpi dalszy spadek cen wyposażenia dla Virtual Reality i podejście to zdominuje gry oraz aplikacje przemysłowe. Nasze Laboratorium i proponowane Studium próbuje się zbliżyć do tego poziomu. Musimy jednak pamiętać, że uczestnik Studium musi też poznać „niższe poziomy”, tj. assembler grafiki komputerowej jakim jest OpenGL, DirectX, a dalej umieć zaprogramować np. grę stosując Java, czy też umieć zrobić efektowną stronę WWW stosując aktualne dostępne narzędzia, dodatkowo ozdabiając animacjami zrealizowanymi np. w Maya.

Po ukończeniu Studium, absolwent powinien dysponować prawie pełną wiedzą na temat podstaw, trendów w grafice komputerowej; a co najważniejsze absolwent ma być zdolnym do samodzielnego pisania programów w grafice komputerowej - na poziomie profesjonalnych systemów (Maya), na niskim tzw. asemblerowym poziomie (OpenGL) oraz na poziomie Internetu. Przy odpowiednim nakładzie pracy własnej absolwent powinien po ukończeniu Studium być już o krok od osiągnięcia poziomu profesjonalisty w grafice komputerowej.

Nowoczesna grafika komputerowa jest aktualnie wykorzystywana prawie wszędzie, poczynając od tomografii komputerowej w szpitalach, poprzez systemy projektowania typu CATIA, AutoCAD, wirtualne sklepy, programowanie gier, symulacje przemysłowe, etc. Dobór oprogramowania i pula zajęć praktycznych podczas trwania Studiów zapewnia niezbędny „punkt centralny”, z którego można łatwo przejść do innej, konkretnej już profesjonalnej aplikacji, jaka jest dostępna/narzucona w danej firmie. To stwierdzenie jest potwierdzone przez gości którzy odwiedzali nasze Laboratorium.



strona główna  |  dane organizacyjne  |  przedmiot studiów  |  kandydaci  |  program  |  harmonogram  |  komunikaty
strona główna strona główna