Nowoczesna Grafika Komputerowa - kurs dla nie-informatyków
dane organizacyjneprzedmiot studiówkandydaciprogramharmonogramkomunikaty

2023-10-23
W sekcji harmonogramy umieszczone zostały aktualne harmonogramy na rozpoczynająccą się edycję.


~czytaj więcej
program studiów
PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH:
Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków

I semestr (zajęcia odbywają się częściowo stacjonarnie i częściowo zdalnie lub całkowicie zdalnie)
II semestr (forma zajęć będzie doprecyzowana przed rozpoczęciem II semestru, we zależności od sytuacji epidemicznej)
Animowana grafika 3D

Prowadzący: dr inż. Jędrzej Byrski
Ćwiczenia laboratoryjne - 20h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 4

Opis:


Celem tego przedmiotu jest nauczenie programowania grafiki 3D z bogatymi elementami animacji. Dla potrzeb kursu stosowany będzie wiodący system tworzenia animowanej grafiki 3D, Uczestnicy kursu maja się nauczyć posługiwania tym systemem na takim poziomie, jaki potrzebują nie-informatycy pracujący w firmie reklamowej tworzącej dla potrzeb telewizji np. spoty reklamowe, animowane filmy instruktażowe, etc.

Tematyka zajęć:
  1. Wprowadzenie do grafiki 3D
    • Środowisko 3D
    • Interakcja z systemem.
    • Utworzenie prostego projektu.
    • Powoływanie na scenę i obsługa obiektów elementarnych.
  2. Podstawy:
      1. Budowa obiektów w oparciu o siatki wieloboków (powierzchnie prostokreślne).
      2. Modyfikacja obiektów utworzonych w oparciu o powierzchnie prostokreślnych.
      3. Montaż złożonych obiektów z obiektów prostych.
  3. Obiekty krzywokreślne (NURBS).
    • Metodyka tworzenia i efektywny zakres zastosowania.
    • Budowa złożonego obiektu typu samolot.
  4. Operowanie kamerą i oświetleniem.
    • Ruch kamery – proste zagadnienia reżyserii.
    • Konstruowanie oświetlenia sceny i obiektów. Efekty oświetleniowe.
  5. Tekstury.
    • Proste tekstury.
    • Drzewa renderowania: shadery i tekstury.
    • Edytor tekstur.
  6. Podstawy Animacji – ruch obiektów.
    • Animacja na niskim poziomie komplikacji.
  7. Definiowanie prostych Istot.
    • Tworzenie szkieletu Istoty.
    • Pokrywanie Istoty skórą.
    • Tworzenie cyklu ruchu Istoty.
  8. Symulacje.
    • Tkaniny
    • Systemy cząsteczkowe. Renderowanie systemów cząsteczkowych.
    • Tworzenie cieczy, dymu, ognia.
    • Włosy.
Podstawy programowania

Prowadzący: dr inż. Jędrzej Byrski
Wykład - 6h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 1


Opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki związanymi z programowaniem, teoretycznym omówieniem wybranych paradykmatów programowania oraz wprowadzenie do podstawowych algorytmów i struktur danych na bazie wybranego języka programowania. Ilustracyjna grafika wektorowa 2D

Prowadzący: dr inż. Mirosław Gajer
Ćwiczenia laboratoryjne - 12h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 3

Opis:


Patrząc w obecnej chwili na procentowy udział różnych zastosowań grafiki komputerowej w naszym życiu, bezsprzeczny prym wiodą systemy DTP (Desk Top Publishing). Tworzenie barwnych ilustracji stało się codziennością, wręcz obowiązkiem w sensie jakości tworzonego dokumentu. Gwałtownie taniejące cyfrowe aparaty fotograficzne zapewniają natychmiastowe, a co najważniejsze łatwe przeniesienie obrazu rzeczywistości o wysokiej rozdzielczości do ilustracji. Szybko tanieją także kolorowe drukarki, nawet te stosujące technologie kolorowego druku laserowego. W tej sytuacji zrobienie ciekawej ilustracji staje się relatywnie proste, tanie, nie wymaga wysokich kwalifikacji ilustratora czy grafika – ale pod warunkiem, że posiadamy i umiemy obsługiwać odpowiednie narzędzie, jakim jest np. CorelDraw. Ilustracja jest grafiką 2D (2-wymiarową) i celem tego kursu nauczenie podstaw profesjonalnego DTP w oparciu o w/w pakiet.

Tematyka zajęć:
  1. Interfejs użytkownika.
  2. Definiowanie układu dokumentu, tryby wyświetlania.
  3. Pomoce rysunkowe.
  4. Tworzenie i modyfikowanie obiektów.
  5. Narzędzia tekstowe.
  6. Łączenie tekstu i obiektów.
  7. Kolory, wypełnienia i kontury.
  8. Efekty specjalne i filtry.
  9. Praca z grafiką bitmapową.
  10. Drukowanie dokumentów Corela.
  11. Tworzenie stron WWW i animacji wektorowych.
  12. Skrypty i VBA.
  13. Konfigurowanie programu.
Tworzenie stron WWW

Prowadzący: dr inż. Zbigniew Handzel
Ćwiczenia laboratoryjne - 20h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 4

Opis:


Programowanie stron WWW jest formą realizacji grafiki komputerowej poprzez medium jakim jest Internet. Umiejętność tworzenia własnych stron internetowych w dzisiejszym świecie staje się powoli standardem. Celem zajęć jest nauczenie osób, które nie posiadają żadnego przygotowania informatycznego poprawnego projektowania stron internetowych. W trakcie zajęć wykorzystywane będą różnego rodzaju generatory stron pozwalające na przyspieszenie i ułatwienie tworzenia stron internetowych. Zajęcia z programowania stron WWW w połączeniu z innymi przedmiotami Studium mają także dać Uczestnikowi szanse na wzbogacenie jego arsenału narzędzi konstrukcji stron WWW o elementy graficzne wytworzone innymi technikami grafiki komputerowej, z którymi zapozna się podczas trwania innych przedmiotów naszego Studium.

Tematyka zajęć:
  1. Wprowadzanie do Internetu.
  2. Aplikacje ułatwiające tworzenie stron WWW.
  3. Zasady projektowania poprawnych stron WWW.
  4. Tworzenie stron WWW przy pomocy język HTML:
    • Formatowanie tekstu.
    • Tworzenie odnośników.
    • Przygotowywanie grafiki i umieszczanie jej na stronach internetowych.
    • Tworzenie tabeli, ramek.
    • Formularze w HTML.
  5. Kaskadowe arkusze stylów (CSS).
  6. Publikowanie serwisu WWW w sieci.
  7. Wprowadzanie do JavaScript (elementarny kurs).
  8. Animacja w Internecie - Micromedia Flesh
Grafika bitmapowa i obróbka fotografii

Prowadzący: dr inż. Mirosław Gajer
Ćwiczenia laboratoryjne - 8h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 2

Opis:


W ramach zajęć słuchacze zapoznają się z obróbką grafiki bitmapowej oraz uczą się edycji i retuszu zdjęć od momentu otworzenia pliku RAW do momentu prawidłowego zapisu pliku do druku lub zaprezentowania go w internecie. Wprowadzenie do programowania w grafice 3D

Prowadzący: dr inż. Michał Turek
Ćwiczenia laboratoryjne - 8h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 2

Opis:


Po zaznajomieniu się w poprzednich przedmiotach z metodami tworzenia grafiki 2D i 3D, kolejny przedmiot ma na celu przybliżenie podstaw programowania grafiki na poziomie języka programowania C/C++ na przykładzie tworzenia efektów graficznych z użyciem rozszerzenia do C jakim jest OpenGL. Przedmiot zapozna także słuchacza z możliwościami tej biblioteki. Umożliwi samodzielne tworzenie interaktywnych prezentacji trójwymiarowych - przy konieczności posiadania minimalnej wiedzy z zakresu programowania.

Przedmiot przeznaczony jest także dla osób, które nie miały dotychczas styczności z zagadnieniami związanymi z programowaniem, wprowadzając w te zagadnienia drogą przystępną i przyjazną dla każdego. W pewnym sensie jest to także (w ograniczonym zakresie) kurs języka C++. Podczas trwania kursu poruszone zostaną następujące tematy:

Tematyka zajęć:
  1. Podstawy języka C, umożliwiające rozpoczęcie pracy z biblioteką OpenGL.
  2. Wprowadzenie do OpenGL, konwencje nazewnictwa stosowane w OpenGL: nazewnictwo funkcji i stałych bibliotecznych.
  3. Omówienie układu współrzędnych, trybów rysowania i wyświetlania obiektów.
  4. Użytkowanie funkcji bibliotecznych - rysujących standardowe figury OpenGL.
  5. Rysowanie obiektów w przestrzeni trójwymiarowej: programowe definiowanie wierzchołków, linii oraz płaszczyzn w układzie współrzędnych.
  6. Rysowanie serii obiektów w pętli, wprowadzanie animacji.
  7. Przekształcenia w przestrzeni trójwymiarowej OpenGL: modelowanie sceny, ustalanie pozycji obserwatora, korekty perspektywy, ustawianie widoku graficznego i płaszczyzn odcięcia.
  8. Obróbka materiałów przypisywanych do obiektów, zarządzanie oświetleniem sceny.
  9. Praca z plikami - pobieranie tekstur oraz złożonych obiektów z plików.
  10. Efekty zaawansowane.
Edycja wideo

Prowadzący: dr inż. Jędrzej Byrski
Ćwiczenia laboratoryjne - 6h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 2

Opis:


Celem zajęć jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu obróbki filmów. Podczas zajęć omówione będzie zagadnienie montażu filmów dla osób, które nie miały nic do czynienia z edycją materiałów video.

Tematyka zajęć:
  1. Edycja i obróbka video wideo - to edycja plików wideo lub audio, która umożliwia dostęp do dowolnego miejsca materiału źródłowego, bez względu na jego położenie w pliku.
  2. Nieliniowa edycja w postprodukcji filmowej jest obecnie najbardziej popularną metodą edycji takich materiałów. Dźwięk lub wideo jest zapisywany w postaci cyfrowej na twardym dysku, gdzie może być opracowany w edytorze wideo lub audio. W porównaniu z metodą edycji liniowej daje znacznie większą swobodę w dostępie do dowolnego miejsca materiału, pozwala zarządzać projektami i tworzyć nowe wersje bez modyfikowania oryginalnych.
  3. Do edycji video używamy specjalnego oprogramowania, za pomocą których dokonujemy montażu i tworzenia filmów.
  4. Montaż filmów – techniczna operacja polegająca na połączeniu co najmniej dwóch kadrów, przy którym ostatni kadr ujęcia poprzedzającego zostaje sklejony z pierwszym kadrem kolejnego ujęcia. Montaż filmu stanowi istotny kreatywny wkład w finalne dzieło filmowe.
  5. Edytory wideo (wideoedytor) - programy do montażu i do obróbki video cyfrowych filmów. Za jego pomocą odbywa się montaż filmu i produkcja filmu.
Wprowadzenie do CAD

Prowadzący: mgr inż. Andrzej Szuba
Wykład - 8h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 1

Opis:


Studia z nowoczesnej grafiki komputerowej nie mogą pomijać zagadnień związanych z nowoczesnymi aplikacjami umożliwiającymi projektowanie typu CAD w związku z powyższym w ramach zajęć prowadzony jest wstępny kurs oprogramowania CATIA 5.

Tematyka zajęć:
  1. Opisanie problemów występujących w designie i konstrukcji oraz próby zautomatyzowania prac.
  2. Catia V5 jest jednym z programów, które zautomatyzowało prace na odcinku: design-konstrukcja-wykonanie narzędzi-produkcja.
  3. Historia powstania tego oprogramowania
  4. Omowienie w zarysie programu Catia V5
    • Jak działa i po co jest sketch
    • Moduł solidowy - podstawowe narzędzie pracy
    • Moduł powierzchniowy – współpraca z modułem solidowym
    • Moduł assembly – po co go stosujemy
    • Drafting – zastosowanie w komunikacji z narzędziownia i produkcja
Eststyka kształtu

Prowadzący: dr Dariusz Fodczuk
Wykład - 8h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 1

Opis:


Przedmiot „Estetyka Kształtu“ wprowadza w praktykę projektowania pojmowanego jako metodę wizualnego komunikowania. Nastawiony jest na analizę i kreację form i struktur wizualnych, a jego celem jest rozwinięcie wrażliwości na formę i inwencji plastycznej. Ukończenie kursu ma w sposób praktyczny wprowadzić w znajomość stosowanych współcześnie form szeroko rozumianego projektowania oraz pozwolić na zrozumienie szerszego kontekstu kulturowego. Przedmiot „Estetyka Kształtu“ jest pierwszym i jedynym w obrębie kierunku kursem zajmującym się problematyką projektowania i ogólnoplastyczną jak też praktycznie rozwijającym plastyczną kreatywność. Jego poziom można określić jako podstawowy.

Tematyka zajęć:
  1. historię sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki współczesnej i jej osiągnięć z zakresu architektury i sztuk użytkowych,
  2. zagadnienia psychologii poznania,
  3. teorii widzenia.
Wprowadzenie do programowania gier 3D i integrowanie w grach komponentów graficznych

Prowadzący: dr inż. Michał Turek
Ćwiczenia laboratoryjne - 22h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 4

Opis:


Coraz wyraźniej staje się widoczne, że aktualny postęp w grafice komputerowej w ogromnym stopniu napędzany jest i inspirowany grami komputerowymi. Obecnie gra komputerowa to b. złożony animowany zespół scen 3D, wymagający b. szybkiego symulowania zjawisk fizycznych, b. szybkich monitorów LCD, etc. Coraz większe znaczenie mają zespołowe gry w scenerii 3D realizowane poprzez sieć komputerową. Architektury komputerowe dla graczy stają się ważną kategorią rynkową, coraz częściej wyodrębnianą i omawianą w poważnych czasopismach fachowych. Z jednej strony gwałtownie rośnie rynek wyspecjalizowanych, względnie tanich (< 500 USD) konsoli do gier np. PlayStation3 a z drugiej szybko rośnie rynek często b. drogich, prywatnych komputerów dedykowanych głównie grom komputerowym. Można powiedzieć, że poprzez gry komputerowe ambitna animowana grafika komputerowa 3D także „trafia pod strzechy”. Oznacza to, że kurs podyplomowy grafiki komputerowej musi zawierać moduł zajmujący się grami... W ramach zajęć tego przedmiotu przewidziany jest elementarny kurs języka Java.

Tematyka zajęć:
  1. Wprowadzenie do tworzenia gier komputerowych:
  2. Wprowadzenie do programowania prostych gier sieciowych przez WWW:
    • Krótkie wprowadzenie
    • Przykłady prostych gier,
    • Elementy programowania
    • Integracja grafiki oraz dźwięków.
    • Obsługa zdarzeń
  3. Programowanie gier WWW
  4. Główna pętla gry
  5. Ładowanie i obsługa zasobów
  6. Obsługa myszki i klawiatury
Animowana grafika 3D

Prowadzący: dr inż. Jędrzej Byrski
Projekt - 6h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 2

Opis:


Rozbudowany projekt realizowany pod opieką prowadzącego, w tematyce związanej z szeroko rozumianym tworzeniem animacji komputerowych 3D. Tematyka realizowanego projektu jest przedstawiana słuchaczom na początku semestru, na bazie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć laboratoryjnych związanych z tematyką projektu, uczestnicy samodzielnie, stosując w praktyce oraz utrwalając nabytą wiedzę realizują dane zadanie projektowe. Zaliczenie zajęć projektowych wymaga przedstawienia zrealizowanego projektu prowadzącemu zajęcia. Komplet 4 projektów wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych stanowi wymierny efekt ukończenia studiów podyplomowych Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków. Grafika 2D

Prowadzący: dr inż. Mirosław Gajer
Projekt - 6h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 2

Opis:


Rozbudowany projekt realizowany pod opieką prowadzącego, w tematyce związanej z szeroko rozumianym tworzeniem ilustracyjnej grafiki 2D zarówno wektorowej, jak i bitmapowej oraz w szczególności z obróbką fotografii. Tematyka realizowanego projektu jest przedstawiana słuchaczom na początku semestru, na bazie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć laboratoryjnych związanych z tematyką projektu, uczestnicy samodzielnie, stosując w praktyce oraz utrwalając nabytą wiedzę realizują dane zadanie projektowe. Zaliczenie zajęć projektowych wymaga przedstawienia zrealizowanego projektu prowadzącemu zajęcia. Komplet 4 projektów wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych stanowi wymierny efekt ukończenia studiów podyplomowych Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków. Projektowanie stron WWW

Prowadzący: dr inż. Zbigniew Handzel
Projekt - 6h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 2

Opis:


Rozbudowany projekt realizowany pod opieką prowadzącego, w tematyce związanej z szeroko rozumianym tworzeniem stron WWW. Tematyka realizowanego projektu jest przedstawiana słuchaczom na początku semestru, na bazie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć laboratoryjnych związanych z tematyką projektu, uczestnicy samodzielnie, stosując w praktyce oraz utrwalając nabytą wiedzę realizują dane zadanie projektowe. Zaliczenie zajęć projektowych wymaga przedstawienia zrealizowanego projektu prowadzącemu zajęcia. Komplet 4 projektów wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych stanowi wymierny efekt ukończenia studiów podyplomowych Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków. Programowanie w grafice

Prowadzący: dr inż. Michał Turek
Projekt - 6h (zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie na platformie MS Teams)
Liczba punktów ECTS: 2

Opis:


Rozbudowany projekt realizowany pod opieką prowadzącego, w tematyce związanej z szeroko rozumianym programowanie w grafice komputerowej - Gry, OpenGL, VR. Tematyka realizowanego projektu jest przedstawiana słuchaczom na początku semestru, na bazie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć laboratoryjnych związanych z tematyką projektu, uczestnicy samodzielnie, stosując w praktyce oraz utrwalając nabytą wiedzę realizują dane zadanie projektowe. Zaliczenie zajęć projektowych wymaga przedstawienia zrealizowanego projektu prowadzącemu zajęcia. Komplet 4 projektów wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych stanowi wymierny efekt ukończenia studiów podyplomowych Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków.



strona główna  |  dane organizacyjne  |  przedmiot studiów  |  kandydaci  |  program  |  harmonogram  |  komunikaty
strona główna strona główna