Nowoczesna Grafika Komputerowa - kurs dla nie-informatyków
dane organizacyjneprzedmiot studiówkandydaciprogramharmonogramkomunikaty

2024-10-14
Rekrutacja na nową edycję dobiega końca, wiekszość miejsc jest już zajęta, możliwośc zgłoszenia do 30 X 2024. Zajęcia rozpoczną się 23 XI 2024.


~czytaj więcej
przedmiot studiów
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRZEDMIOTU STUDIÓW
Grafika komputerowa staje się powoli jedną z głównych dróg wykorzystania komputera, wszystko jedno czy jest to stacja robocza, stacjonarny PC, notebook, tablet czy smartfon.

Gwałtownie zwiększająca się dostępna moc obliczeniowa (smartfony zaczynają mieć 8-rdzeniowe procesory), efektywny rozmiar monitora (5.8” wyświetlacz iPhone X), moc karty graficznej nawet w nisko-budżetowych komputerach typu PC, wszystko to umożliwia gwałtowny rozwój grafiki komputerowej. Ma to miejsce nawet w laptopach, które stają się wielordzeniowe, coraz lepiej „radzą sobie z grafiką komputerową” i w efekcie coraz częściej wykorzystywane są do oglądania filmów HD i do gier z rozbudowa-ną scenerią 3D o rozdzielczości HD.

Kolejnymi czynnikami sprzyjającym rozwojowi grafiki komputerowej jest rozpowszechnienie się względnie mocnych i względnie tanich komputerów w firmach, domach, szkołach podstawowych i średnich, co powoduje, że grafika komputerowa staję się naturalną i atrakcyjną drogą wykorzystani komputera w dydaktyce, w pracy zawodowej (systemy CAD, CAM, CAE) i wreszcie przemyśle rozrywkowym, spotach reklamowych opartych na animowanej grafice 3D czy realistyczne gry 3D.

Wartym podkreślenia jest rozwój grafiki komputerowej na poziomie smartfonów, gdzie grafika komputerowa wykorzystywana jest dla aplikacje takich jak GPS, pogoda, gry, strony WWW. Wiele systemów oprogramowania do tworzenia nowoczesnej grafiki adresowane jest już nie do „zawodowego informatyka”, ale do zwykłego użytkownika komputera. Systemy nowej generacji takie jak Maya, 3D Studio, etc. posiadają już wbudowane oprogramowanie do symulacji najważniejszych zjawisk fizycznych (aby ułatwić tworzenie realistycz-nych animacji) i ten rodzaj oprogramowania gwałtownie się rozwija. Pozwala to np. na wykorzystanie animowanej grafiki komputerowej w dydaktyce szkoły podstawowej i średniej.

W tej sytuacji nowoczesna grafika komputerowa staje się wielowątkową złożoną dyscyplina, w której potrzebna jest wiedza poczynając od architektur procesorów i kart graficznych, poprzez systemy programowania (stającymi się powoli generatorami programów) aż do wiedzy na temat dynamiki obiektów i zjawisk przyrody.

Efektem ubocznym tych tendencji jest to, że uczenie grafiki staje się powoli coraz droższe, wzmaga coraz lepiej wyposażonych laboratoriów i zespołów wykładowców, którzy zespołowo dysponują wiedze potrzebną dla tworzenia nowoczesnej 3D animowanej grafiki komputerowej.

Powstanie przy Katedrze Informatyki Stosowanej w roku 2005, dzięki wspólnemu wysiłkowi wielu osób, Laboratorium Nowoczesnej Grafiki Komputerowej będące podstawą prowadzenia zaawansowanych studiów magisterskich drugiego stopnia o specjalności Grafika Komputerowa pozwoliło na podjęcie wyzwania jakim jest uruchomienie na wysokim poziomie Studiów Podyplomowych Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków. Jest to przypuszczalnie aktualnie najnowocześniejsze dydaktyczne laboratorium grafiki komputerowej w Polsce.

Bazą Laboratorium jest odpowiednio przebudowana (klimatyzowana, stopniowane zaciemnienie) sala z bardzo nowoczesnym sprzętem komputerowym zaprojektowanym lub dobranym dla potrzeb uczenia studentów zaawansowanej grafiki komputerowej. Laboratorium posiada np. skaner 3D firmy Roland, wykłady i pokazy odbywają się poprzez rzutnik Full HD. Na wyposażeniu laboratorium znajduje się dobra kolorowa drukarka laserowa i skaner 3D firmy Roland.

Uczestnicy kursu będą używali licencjonowany software firmy Autodesk uważany za wiodące profesjonalne systemy dla realizacji animowanej grafiki 3D. Oprogramowanie to zainstalowane jest na odpowiednio zaprojektowanych komputerach klasy PC z nowoczesnymi kartami graficznymi. Każdy PC jest wyposażony w tzw. spaceball. Oprogramowanie renderujące w przypadku poważniejszych prac komercyjnych (ze względu na wymaganą moc obliczeniową) powinno już być uruchamiane na profesjonalnych stacjach roboczych, lub stosując distributed rendering na tzw. „farmach PC”. W planie Studiów na zakończenie przewidziany jest pokaz takich obliczeń.
Więcej informacji o laboratorium można znaleźć tutaj.

Studia Pdyplomowe Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków trwają 2 semestry przy umiarkowanym obciążeniu dydaktycznym. Zapisy na kurs przyjmowane są przez sekretariat katedry do końca pażdziernika (start zajęć w semestrze zimowym) oraz do końca marca (start zajęć w semestrze lettnim).

Wiele systemów oprogramowania do tworzenia nowoczesnej grafiki adresowane jest już nie do „zawodowego informatyka”, ale do zwykłego użytkownika komputera. Systemy nowej generacji takie jak Maya, 3D Studio, etc. posiadają już wbudowane oprogramowanie do symulacji najważniejszych zjawisk fizycznych. Pozwala to np. na wykorzystanie animowanej grafiki komputerowej w dydaktyce szkoły podstawowej i średniej. Tendencja ta jest stała, o czym świadczy ostatnio pojawienie się procesora PhysX, zdolnego do modelowania na poziomie hardware 20 najważniejszych zjawisk fizycznych. W tej sytuacji koniecznym jest uruchomienie studiów podyplomowych w zakresie grafiki komputerowej dla nie-informatyków. Wymieńmy wybrane przykładowe grupy zawodowe:
  • Absolwenci kierunków pedagogicznych pragnących ew. w przyszłości uczyć grafiki młodzież;
  • Architekci i inżynierowie pragnących uzupełnić swoja wiedze w zakresie nowoczesnej animowanej grafiki 3D;
  • Osoby o profilu biznesowym poszukujących w grafice komputerowej nowych form prezentacji lub sprzedaży produktów, które oferują;
  • Osoby pracujące w działach planowania urzędów lub firm pragnące zobaczyć swoje plany w formie graficzne w trzech wymiarach lub nawet w formie symulacji czasowych;
  • Wreszcie adresujemy to Studium do osób o wykształceniu artystycznym, którzy poprzez grafikę komputerowa różnych typów zechcą wyrażać sztukę lub pracować w firmie realizującej wideoklipy dla filmu, TV lub gier komputerowych.
Proponowane Studia Podyplomowe Nowoczesna Grafika Komputerowa dla Nie-Informatyków trwają dwa semestry i umożliwiają absolwentowi prace na polu grafiki komputerowej bez wchodzenia w jej „zaplecze programistyczne” i stanowią dla uczestników podstawę dla ewentualnego kontynuowania kształcenia na Studiach Podyplomowych Zaawansowana Grafika Komputerowa, gdzie wymagane są już kwalifikacje programistyczne.

Program kursu zakłada w związku z tym nauczenie uczestników Studium podstaw C i Java, zorientowanych na pisanie prostych aplikacji graficznych.

Absolwent Studiów Podyplomowych Nowoczesna Grafika Komputerowa dla nie-Informatyków posiadający wykształcenie i uprawnienia pedagogiczne powinien być w stanie podjąć proces kształcenia dzieci i młodzieży w zakresie grafiki komputerowej.



strona główna  |  dane organizacyjne  |  przedmiot studiów  |  kandydaci  |  program  |  harmonogram  |  komunikaty
strona główna strona główna